Nacházíte se:

Petr Gelnar: Věřím, že příklady táhnou - jezdím na kole s úsměvem, aby ostatní viděli, jaká je to zábava

V roce 2021 se do podpory projektu Do práce na kole zapojil Magistrát města Brna se záštitou paní primátorky JUDr. Markéty Vaňkové. Zaměstnanci MMB se mohou aktivně zúčastnit, registrační poplatek jim hradí zaměstnavatel. V roli cyklokoordinátora magistrátního kolosu je Ing. Petr Gelnar

Jak dlouho jste cyklokoordinátorem na Magistrátu města Brna a co je vaší hlavní pracovní náplní?

Na pozici cyklokoordinátora jsem nastoupil v prosinci 2020, nicméně na Magistrátu pracuji už od roku 2019, kdy jsem měl na starosti investiční záměry v oblasti dopravy. Věnuji se zejména přípravě infrastruktury pro cyklisty, ať už se jedná o nové stezky nebo opatření realizovaná dopravním značením, stojany nebo jiná zařízení, která slouží cyklistům. Na přípravách a realizaci samozřejmě spolupracuji s kolegy, mým úkolem ale zůstává celý proces koordinovat od začátku do konce. Dále mám na starosti například propagaci cyklodopravy, analýzy o pohybu cyklistů ve městě nebo také komunikaci s občany, jejich informování a zodpovídání dotazů. Věnuji se také sdílené mobilitě, kdy například komunikuji se společnostmi, které v Brně poskytují službu bikesharing. Nově se město angažuje v oblasti citylogistiky – zásobování pomocí cargo kol a rádi bychom snahy o tento rozvoj podpořili. Zároveň vedu koncepční a technickou cykloskupinu, kde probíráme rozvoj cyklodopravy v Brně se všemi aktéry rozvoje města, kteří mohou v této oblasti poskytnout cenné podněty.

Co vás v práci baví nejvíce?
Samotná jízda na kole mě baví už od dětství, a protože se o oblast rozvoje cyklodopravy zajímám již od studií na VŠ a na této pozici jsem relativně krátkou dobu, je pořád co objevovat a dále rozvíjet své znalosti v oblasti veřejné správy a zejména technické stránky rozvoje dopravy. Navíc věřím, že má moje práce smysl, což mi dodává potřebnou energii. Jsem také velmi rád za své kolegy, se kterými je radost diskutovat a dále spolupracovat. Pokud bych měl tedy odpovědět na otázku, baví mě to, že mě tato práce naplňuje.

Jaké projekty pro cyklisty se realizují nebo jsou v plánu města Brna?
Z  projektů, které se průběžně realizují, to jsou typické městské cyklostojany. Projektem, který je blízko k dokončení a osobně se na jeho realizaci velmi těším, je podjezd ulice Hladíkova. Ostatní „stavební“ projekty jsou ve fázi příprav a je jich opravdu hodně. To samé platí i o úpravách změnou dopravního značení. Bohužel ne vše se daří realizovat nebo přípravy trvají dlouho, a naše práce tak zatím není příliš vidět. Proto bych určitě doporučil sledovat naše stránky brnoinmotion.cz/cyklodoprava. Jsou zde zápisy z cykloskupin, kde většinu projektů projednáváme, i praktická cykloaplikace, kde je možné zobrazit si všechna sbíraná data související s cyklodopravou. Jsem také velmi rád, pokud se mi občané ozvou s prosbou o informaci nebo podnětem k řešení, vždy se snažím maximálně pomoci a na oplátku dostanu zajímavé nápady, na kterých lze dále pracovat. Až to situace dovolí, budu kromě úředních hodin k zastižení na tradičních cyklojízdách Critical Mass, které se většinou konají první středu v měsíci. Chápu, že mnohdy by občané chtěli řešení hned, ale neuvědomují si, jak náročné administrativní procesy za finální realizací stojí. Proto se snažím i tyto procesy vyjasnit a se všemi aktéry navázat takovou spolupráci, aby vše fungovalo tak, jak má.

A jaké projekty byste osobně rád v Brně prosadil, kdybyste měl k tomu hypotetické pravomoci?

Zřejmě by to byla krátkodobá proměna veřejného prostoru, která by byla tak velká, že by vyvolala celospolečenskou diskuzi o tom, jaký veřejný prostor ve městě chceme, čemu chceme dát přednost, jak se chceme ve městě pohybovat. Zcela zásadní pro mě ale je prosazovat takové projekty, jejichž přínos mohu všem vysvětlit a které ostatní pochopí. Městská cyklodoprava má ale také nízkou podporu na národní úrovni, kde je možné změnou legislativy či finančními nástroji podpořit její rozvoj. Těžko tedy odpovědět, které pravomoci bych si rád vyzkoušel.

Jak byste si chtěl zajezdit po Brně na kole třeba v roce 2040?
Bezpečně. Kontinuálně. Pohodlně.

Letos se Magistrát účastní poprvé výzvy Do práce na kole. Co se vám na projektu líbí? Myslíte, že zaměstnanci budou dojíždět do práce na kole i po skončení výzvy?
Mám obrovskou radost, že letošní účast magistrátu probíhá mnohem profesionálněji než v minulých letech a daří se nám zapojit více kolegů. Na projektu samotném oceňuji zejména jeho sílu motivovat lidi k jízdě do práce na kole. Mým dlouhodobým cílem není to, aby lidé začali pro všechny cesty využívat kolo, ale právě aby jízdu na kole alespoň zkusili a vnímali ji jako další způsob přepravy. Dopravní chování je návyk a do určité míry pro něj platí to samé co u ostatních návyků. Já osobně jsem například pití kávy dlouhé roky odmítal, a poté co jsem ji vyzkoušel, začala mi chutnat. Právě tato výzva také umožní jízdu na kole nejdříve vyzkoušet.Třeba si někteří uvědomí, že je jízda z různých důvodů bavila, a příště ji zvolí zas.

Jak byste motivoval lidi, aby více jezdili na kole nejen rekreačně a sportovně, ale i po městě např. za prací, nákupem, úřady…?
Příklady táhnou. Věřím, že nejlepším způsobem, jak člověk může ostatní motivovat k jízdě na kole, je, když sám co nejvíce na kole jezdí. Já osobně se snažím jezdit s úsměvem, aby ostatní viděli, jaká je to zábava.

Jaký máte názor na hojně diskutovanou novelu zákona a povinném 1,5 m odstupu aut při předjíždění cyklistů?
Věnuji se silniční cyklistice a cestování na kole, takže s odstupy při předjíždění mám své zkušenosti. Nejsem příznivcem dalších a dalších bodů zákona a pořád možná trochu naivně doufám ve větší vzájemnou ohleduplnost. Určitě by pomohlo, pokud by někteří řidiči situace nebezpečného předjíždění zažili na vlastní kůži. Věřím, že by svůj přístup změnili. To, že přijedeme všichni ve zdraví do cíle, určitě převáží drobné zdržení způsobené bezpečným předjetím.

Co pro vás znamená kolo?
Kola mám celkem čtyři a každé pro mě znamená něco jiného. Dopravní prostředek, sportovní náčiní, opečovávaný veterán. Líbí se mi ta bohatost různých stylů a přístupů, které lze ke kolům mít. Pro mě je to zejména možnost být v pohybu, provětrat si hlavu na dlouhých vyjížďkách, ze kterých si už téměř pravidelně vozím ty nejlepší nápady a myšlenky. 

Myslíte, že jsme národ cyklistů? 
Nerad bych takové označení nějak hodnotil a pouštěl se do srovnání s ostatním národy. Navíc ne každý se musí označovat jako cyklista. Stačilo by, kdybychom byli národem občanů, kteří pro městskou dopravu mohou a chtějí zvolit jízdní kolo.

Děkuji za rozhovor a přeji splnění všech osobních i profesních cílů.
Hana Rárová

 Petr Gelnar

zavřít
zavřít